lördag 16 oktober 2010

Min hund dominerar mig!

Var vid simens/Lidl och la asfaltspår som fick ligga 15 min innan vi tog det, Nelly spårade som en klocka trots störning/avbrott!
Spåret var 450 meter långt och innehöll 7 vinklar och ett par böjar....
På den 3 sträckan kommer en farbror stegande med bestämda steg fram emot mig och börjar prata med mig!

* Farbrorn - Din hund dominerar dig och du kommer tappa kontrollen på den om inte du blir en bättre ledare för din hund!

* Jag - ???? Ööööö, nu förstår jag inte riktigt hur du menar???!!!

* Farbrorn - Du låter din hund exakt betsämma hur du skall gå, dessutom har du långkoppel på den, den bestämmer och går exakt hur den vill och inte som du vill!
Du måste bli en bättre och mera bestämd ledare så hunden går bakom dig och har du kortare kopel och istället använder halsbandet istälet för dom där remmarna kommer hunden inte dra så där!

* Jag - Det är en sele, en spårsele med tillhörande spårlina... vi håller på att ... *Blir avbruten*

* Farbrorn - jag har sett mycket kunnigt folk på TV hålla på med hund och deras hundar har inte sådan saker på promenaden utan ... *Jag avbryter*

* Jag - Nu är det så att hunden går där jag gått för 10 minuter sedan, om du låter oss fortsätta så kommer du se att ihöjd med den lycktstolpen kommer min hund svänga vänster och sedan fortsätta fram till den "korsningen" där kommer hon göra en sväng åt höger innan vi i höjd med ett brunslock som du inte ser här ifrån kommer göra en vinkel åt vänster!

Sedan spårade vi vidare... Så nu undrar jag av dessa tv-dressörer påstår att man blir dominerad av sin hund om hunden befinner sig framför en???

Från förmiddags turen då vi gick in i skogen och lät hundarna busa och sedan fick dom posera i lövhög =)



Och så lilla Nelly ensam!

1 kommentar:

Ann-Margret o Vinja sa...

Ja du visst finns det mycke konstigt folk!!!! Många som tror dom kan nått. Puckat av honom att inte lyssna vad du hade att säga utan bara babblade på om sitt :(

Vad kul det går så bra med asfalts spåren :) Fina bilder på vovvarna i löven :)

Ha en fortsatt bra lördag :)