tisdag 3 augusti 2010

Riktningsbestämmelse och spårupptag!

För att en hund skall bedömma vilket ett håll ett spår går åt så behöver inte den mera än ett skoavtramp, eller i själva verket behövs det bara ett halvt av tryck för att riktningen skall vara klar för hunden!
Då Nelly var yngre körde jag mycket riktningsbestämmelser med henne, och sedan blev det spårupptag och hon valde alltid 100% framspår!

Inför våran första högretävling hade Nelly aldrig tagit ett enda bakspår, utan det var pang ner med näsan vid kontakt med spåret och så rinna iväg åt rätt håll i spåret!
MEN... Jag har alltså extremt dåliga tävlingsnerver, och när jag är nervös så tänker inte jag alltid som man skall eller snarare jag tänker inte alls.

Då vi blivit anvisade våran plats vid rutan så bad jag Nelly leta spår. Hon gick ut spikrakt pang ner med näsan och rann iväg men självsäker attityd!
Men så "tänker" jag och tycker att spåret borde gå längre ut i rutan och åt andra hållet...
Tar tillbaka hunden och skickar om, Nelly gör samma sak igen... jag tar tillbaka fräser SKÄRP DIG skickar om, Nelly går ut ngt snett åt vänster och tar spåret högre upp åt andra hållet och jag knatar efter och får ett "Bakspår" av tävlingsledaren, vänder skamset om och går åt det hållet som Nelly sa först *rodnar*

Vid klubbstugan inför lydnaden tar dommaren tag i mitt öra och skäller på mig och sa att jag förstörde en 10 på ett upptag och att hon aldrig sett något liknande under alla år som dommare!

3 veckor senare var det dags igen, pratade med spårläggaren iväntan på dommarna och berättar om tabben på VBK, han beklagade och hoppades att jag lärt mig min läxa...

Efter upptaget babblar Henke och spårläggaren lite och konstaterar att jag inte lärt mig ett skit på förra tävlingen utan jag var lika nervös och tvingade min hund att ta ett bakspår samt "bannade" den för framspår!

Det mindre roliga är att dommaren och tävlingsledarna på VBK kommer ihåg denna 3½ år gammla tabben, och även på andra klubben kommer spårläggaren ihåg mig och mitt misstag vid upptaget, blev upplyst om det på utställningen!

Idag tyckte jag att det var dags för Nelly att få jobba lite med näsan, körde 3 st riktningsbestämmelser och hon fattade noll och inget, hon försökte dock med en hel del andra saker som:
1. Skälla
2. Ligga och skälla
3. ligga tyst
4. kasta kottar på mig
Vid 2-3 så hade poletten trillat ner och det blev ett rätt och ett fel, sedan körde jag spårupptag, hade lagt 5 st och dom 3 första var bakspår och nr 4 var framspår klickade och lät henne spåra till korvburken och sedan bröt jag!

Får se om jag orkar ikväll och köra lite mera riktningsbestämmelser och upptag och kanske ett spår!

Inga kommentarer: