söndag 17 juli 2011

Rödvinbärsgelé m.m

Har på baksidan massor av rödvänbärsbuskar och ingen plockar där och hade jag haft mera småburkar kunde jag plockat ännu mera rödvinbär.
Nu plockade jag så det blev lite mera än 1 Liter färdig gelé att ha till höstens grytor (fick ta en plastburk också, men den kommer gå åt snabbt då det blir gryta på måndag)


Jag och Nelly cyklade ner till pappa med 2 st matlådor, en med panerad rödspetta och en med fläskfilé så han har lite mumsig mat idag.

Nelly roade sig hos pappa med att speja från fönstrerna eller jaga husflugan.

Så här ledsen ser man ut då man får skäll för man viftar på svansen, hon höll på att löva av blomman som precis återhämtat sig från senaste besöket ;-)

Utöver flugjakt, span, stå framför TV:n så kelade hon massor med pappa!

Vi cyklade kortaste snälla vägen ner till pappa (minst asfalt) den vägen blev 2,6 km! Hemvägen cyklade vi via marabou och antuna och den delen blev 6,8 km varav hon fick springa/vara lös i 5,5 km av turen :-)

Benet Svinto tuggar på är ngt typ av evighetsben, skall faktiskt köpa hem 1 eller 2 till av dessa ben trots dom var snuskigt dyra så var dom väldigt prisvärda i priset kronor/minut ;-)
Benet är så pass starkt och tillverkat på sådant sätt att den inte släpper delar utan faktiskt tar tid att tugga i sig, hoppas någon djuraffär i närmområdet har dessa ben hemma, helt klart prisvärda!

Mitt finger borde ha sytts kan jag konstatera med facit i hand, var uppe hos grannen igår och visade upp mitt stackars pekfinger, så nu vet jag till nästa gång, klyver man en fingertopp hela vägen in till benet skall man sy!

2 kommentarer:

Ann-Margret o Vinja sa...

Vad duktig du är som fixar och donar o gör en massa gele och annat :)

Ja nog ser hon lite sur ut Nelly när hon inte får vifta på svansen..

Vad bra när tuggbenen räcker länge :) Hoppas att du hittar flera såna då :) Kan tänka mig att det går åt en hel del såna med 4hundar i huset.

Ja du, fattar inte varför du inte åkte till doktorn med det fingret??? Om man skär sig så djupt så måste man helt klart till farbror doktorn. Du skulle säkert behöva åka och visa fingret för du kan ju behöva få nått så det inte blir infekterat.

Hoppas det läker snabbt nu då :)

Ha en skön söndag du och alla 4-benta :)

Anonym sa...

Ser gott ut. Jag älskar hemma kokt gele,saft och sylt och har tur att Mamma gör en massor så det är bara att hämta. Själv kokar jag bara marmelad till all mussli till frukosten.
Hittade 3 dl vildhallon idag...på min tomt ;)/ Susan