söndag 29 april 2012

Friskluftförgiftad?

Strax in kl 10 plockade Marcus upp mig och Nelly och vi åkte bort till Rundbyskogen, Marcus har ingen hund men han är en riktigt härlig friluftsmänniska och Nelly bokstavligen ÄLSKAR honom! marcus och jag gick i grundskolan tillsammans och återupptog kontakten i tack vare FB.

När vi kom fram till skogen så skickade jag direkt iväg Marcus på att lägga ett längre spår och när han gick ut det så körde jag lite kryp, frittfölj, fjärr och inkallning med Nelly.
När han kom tillbaka så gick vi en promenad så hon skulle bli rastad och därefter satte vi oss och drack massa kaffe och mumsade lite bullar.

När vi fikat och pratat klart så busade vi lite med nelly innan jag selade på henne för att ta spåret.


Nelly löste spåret bra och på bilden ovan ser vi en skön stil på att mumsa i sig en burk kattmat *S*

Efter spåret packade vi oss iväg på skogstur och hade med oss kaffe och spårgrejor, efter en bra studs promenerande fick jag en idé och Marcus nappade direkt!
Han har aldrig haft en hund och har ännu mindre spårat så jag tyckte det var på tiden att han fick testa på det =)

Så jag selade på Nelly och kopplade henne tog allt vi hade och bära och sa till Marcus att stanna med Nelly medans jag gick iväg och när jag ringer så skall han koppla lös Nelly och säga spåra...

Jag gick iväg en bra bit ca 600 meter med lite vinklar och varierande terräng och ringde sedan till det väntande ekipaget.

Detdröjde inte länge innan dom spårat upp mig och de båda sken som solar, så då drak vi lite mera kaffe innan jag knatade iväg igen och då la jag mig uppe på ett berg.
Och sedan ringde jag och dom kunde spåra upp mig...

Såg ca 150-200 meter av Nellys spårarbete från min utsiktspunkt det arbetet innehöll 3 vinklar och gud så fint hon spårade.
När dom kommit till mig blev det vätskepaus och massa bus innan vi gick ner till motionslingan och det var marcus tur att sticka iväg och lägga ett spår och släpa med sig all packning.


Bilden ovan visar att vi håller på vänta in startsignalen på att det är dags att ta spåret...

När marcus ringde galoperade elly iväg och jag fick hålla emot ordentligt och få henne i bra fart, hon spårade iväg skitfint...
Efter ett tag kom vi till ett ställe där min magkänsla sa att nä här har han inte gått och jag släpade tillbaka Nelly en bit, men hon spårade iväg åt samma håll och igenom slyn och träsket så jag hängde på...
Över stock och sten for vi och Nelly bombsäker hela tiden, och så bakom/under en gran hittade vi marcus.
Frågade Marcus om han verkligen gått vid slyn och vist hade han, och där jag trodde nelly tappad dit jagsläpade tillbaka henne hade han gjort en återgång typ.

I skogen var vi lite drygt 3 timmar!

Sedan blev det att promenixa med sambon, och äta en god middag innan han åkte till jobbet kl 18 och 5 minuter senare gick jag ut och mötte upp bästa grannen Chatarina och hennes kompis 11 åriga son kristoffer!

Vi begav oss ut på en 6,5 km lång promenad i behagligt tempo där kristoffer gömde leksaker till nelly massor av ggr, det blev svårare och svårare gömställen.

Nästan hemma igen, nere vid Chokladfabriken, Nelly och kristofer vilar lite.


Catarina försöker slita loss spengummit av nelly!

Även kristoffer kämpar tappert med att få loss gummit ur munnen på Nelly.

Nästan 2,5 timmar senare var vi hemma och Nelly fick ett stort märgben att mumsa på medans jag tog chips och la mig i soffan och kikade på TV...

Idag åker vi till Bögsgård och aktiverar barnet och hunden!

2 kommentarer:

Ann-Margret o Vinja sa...

Men oj vad ni hållit på att spåra och göra en massa kul saker då hela dagen :) Kan tänka mig att både Nelly och matten var trötta på kvällen.

Hoppas att ni har sol hos er också för här lyser den så vackert :)

Kram

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

En dag i skogen är aldrig fel :)