onsdag 30 maj 2012

Frispår!

Jobbat em/kväll ett par dagar, och jag vet inte riktigt hur jag tänkte igår när jag fick ett ryck att ta ut Nelly för ett kortare frispår och slappa ute.
Henrik har ju ansvar för henne denna veckan så det blev kanske lite tufft för henne att vara vaken på natten och sedan tar en huvudlös matte med henne ut på äventyr.

Ivilket fall la jag ett 300 meter långt grusspår i blåsigt väder och hon skulle frispåra.


Helt ärligt så ser hon rätt trött ut på denna bilden, den är tagen efter jag lagt spåret, vi satt och mös sedan i 10 minuter innan hon fick spåra!
Första 100 metrarna var det lite väl mycket muskler, såg i princip ett schäferarsle springa iväg, sedan kom hon tillbaka och spårade i väg i snabbt trav innan hon sammlade sig ännu mera och faktiskt jobbade på fint!


Faktiskt rätt fint grus att spåra på, valde att lägga spåret där det finns lite grönska vid sidan om för att spåret kanske skulle komma i lite lä.

Hittat en apport!


Efter apporten gick hon som en dammsugare en bra bit, för att få snurr i en vinkel, men där tryckte jag upp ett rådjur då jag la spåret och hon brukar oftast ringla in sina vinklar.
En apport till, nu ser hon riktigt sliten ut min lilla kamel.
Sista vinkeln innan slutet tog hon klockrent, här är hon ca 50 meter från slutet!

När vi kommit till slutet och började gå blev Nelly rätt rosslig i halsen, hostade och harklade sig. gav henne vatten och satte mig och masserade halsen.
men så fort hon började jobba med nosen blev hon hostig och rosslig!

Efter 20 minuter ringde jag och pratade med veterinären om nellys spår och uppträdandet som kom efteråt. han tyckte avvakta tills idag, kolla hur halsen ser ut för i värsta fall har nelly också åkt på en tonsillit =(
För tillfället ligger hon och sover inne hos Henrik och verkar inte ha några riktiga planer på att kliva upp ännu så jag kommer kolla in hennes hals och även förhöra mig med Henke om hur natten varit för henne.
Så håll tummarna för att Nelly inte åkt på någon tonsillit!

Inga kommentarer: