söndag 13 juni 2010

Hur FAN är folk funtade???

Var påväg in efter morgonrundan med djuren, såg att grannens grind var öppen så jag valde att gå bakom garagen istället för framför så jag inte skulle krocka med deras barn som lekte och hade det trevligt!
Och vilken djäkla tur för jag ser en igelkott som rör sig konstigt då jag kommer närmare håller jag på att kräkas!
In med hundarna bakom grinden och Henke har precis fått hem sina nya löpardojor så kartongen stod utanför dörren, rycker åt mig den och springer till kotten!

Vågar inte ta i den och jag får verkligen kämpa mot illamåendet och tårarna, ropar på grannen som får den i kartongen och kör mig ner till veterinären i väsby!
Den stackars lilla igelkotten har någongång under senkvällen/tidiga natten blivit påkörd av en bil så den var helt skinflådd över ryggen och skinet med alla tagar släpade den brevid sig.

Nere hos veterinären kom en veterinär direkt och vägde och sedan gjorde iordning avlivningsprutan, en mycket trevlig och sympatisk veterinär som förklarade för mig och grannen att igelkotten var för svårt skadad för att kunna sys ihopp att det gått för lång tid!

Jag, grannen och veterinären stod hos igelkotten tills den somnade in vilket tog ett par minuter!

Bilden av den skadade igelkotten har etsat sig fast på min hornhinna :-(

Man måste väl för gudskull märka om man kör på en igelkotte så man kan stanna och se hur det gått för den och på plats endera hjälpa den att slippa ifrån det onda direkt, eller åkt till veterinären för att försöka rädda den!

2 kommentarer:

Monica sa...

Är det något jag bävar för så är det att hitta ett skadat djur, man blir ju helt knäckt;-(
Förstår att du mår pest.

Anonym sa...

Vilken tur att du tog hand om lilla kotten. Fick hem mitt fina löpskydd :)HOn blev så söt.