lördag 9 oktober 2010

Hårda spår!

Fick ett ryck till att aktivera Nelly, har inte spårat hårda spår på väldigt länge och jag har gjort det bara ett fåtal gånger med henne, vi kommer iof runt spåret men det fladras och snurras och har sig!

Så idag fick jag ett tips om ingen liggtid, så jag packade en väska med selen och linan samt torrfoder och en burk kattmat!

Första spåret blev på Simensparkeringen band Nelly utom synhåll för vad jag gjorde och klampade ut spåret som blev 320 meter långt och innehöll 5 vinklar, bilden är från det spåret andra sträckan!
Hon spårade himmla fint och nogrant verkligen fokuserade och analyserade hela tiden blev så himmla stolt över henne!



Spår 2 blev vid Lidl garaget som är öppet 5 minuters liggtid och 180 meter lång, spåret började på en väg för att sedan avslutas i 3 av garagets 4 plan varav det planen vi gick in på är under tak!
Spårade lika bra inne som utomhus, nu hade poletten verkligen trillat ner på vad vi skulle göra så nu fick jag bromsa henne stenhårt för hon inte skulle galopera iväg!

Spår 3, vid brandstationen blev 200 meter långt innehöll 2 vinklar och en böj! spårade som en liten gudinna och klarade störning av ambulanssjukvårdare/förare och en brandman som kom ut och kollade och berömde oss!

Spår 4 la jag innan jag la spår nummer 3 så liggtiden på det blev 15 minuter och hela 260 meter långt och det gick lite trögt då hon vart rätt trött efter halva spåret och då vimsade en del så klart, men då vi kom in i en tunnel och det blev helt vindstilla så gick hon som en klocka igen och spårade riktigt fint den sista biten till slutet!

Om jag har ork och motivation samt fint väder i morgon med kommer jag nog köra en vända till med hårda spår!

4 kommentarer:

Anders sa...

Vilken duktig hund, jag blir varm i hela kroppen av att se folk som faktiskt jobbar med sina brukshundar!

Anonym sa...

Underbart att läsa om era spår, jag blev så inspirerad så imorgon blir det hårda!!

Mikael sa...

Hur lär man en hund att spåra? Hur vet hunden vad den skall lukta efter?
Får den lukta på en sak som du sedan drar på marken?

Har själv en schäfer och blev lite sugen på att testa att spåra med henne.

Ann-Margret o Vinja sa...

Vad duktig hon är din lilla tös :) Har gjort några grus spår med Vinja som har gått bättre och bättre :) Prövade asfalt en gång men hon fattade inte mycke först men kom väl iväg till slut. Blåste massor den dan så jag ska testa när det inte blåser så mycke.

Har du spårat mycke hårda spår eftersom hon är så duktig :) Är kul att variera lite om man bara hinner med så.

Lycka till nu med morgon dagens spår om det blir nått.