söndag 3 oktober 2010

Lydnadsklass 3!

Körde en lydnads 3:a efter att Henke tävlat appellen, vi var bara 3 hundar totalt i min klass och mina medtävlanden var riktigt trevliga!
Jag var inför tävlingen himmla nervös och Nelly hade inte en riktigt bra uppladdning iom att hon varit fastande i 2 dygn och på tävlingsdagen fick hon en burk morotspuré till frukost!
Dessutom så hade hon suttit och tomvarvat i bilen sedan kl 6, det var ju hon som trodde hon skulle tävla brukset också!
Vi startade kl 14 så det blev en lite väl lång tid att sitta och varva på, Jag skriver ut betygen och komentarerna, sedan under tävlingsresultaten lämnar jag min komentar av tävlingsmomenten!

1. Sittande i grupp: 10p
2. Platsliggning: 8,5p - Byter skinka, luktar
3. Frittfölj: 6,5p - TRÄNGER, steg f sakta sitt, vändningar sneda sitt
4. Sättande: 0p - ligger
5. Inkallning: 6p - DK ligg, går 2 steg i stå, avslut
6. Rutan: 7p - Avslut, 6 komandon
7. Hopp apport: 9p - Avslut
8. metallapport: 9p - Avslut
9. Vittring prov apport: 9p - Avslut
10. Fjärrdirigering: 5p - DK, går fram 1 längd!

vi nådde upp till ett 3:e pris med 216p, dessutom fick vi en KLASSVINST

Mina komentarer!
Friaföljet var bättre än vad det brukar vara, hon trängde inte lika mycket som hon brukar göra, sättandena var ruggigt sneda! Skall jobba stenhårt på just halterna för att få en bättre utgångspossition!

Inkallning Fick hjärnsläpp redan då vi ställde upp och frågade TL "visst skall jag lägga hunden?" sedan blev jag tvungen att försäkra mig flera ggr om vad man skulle göra vid vilken kon, hade ju memorerat hela programet... Nelly höll mkt hög fart på inkallningen tog 2 steg innan hon fick stopp, vårat paradnr ligg fick jag hjärnsläpp och tog till både röst och hand komando :-/

Rutan Jag var säker på att vi 0:ade momentet, då TL sa komendera så satt Nelly och stirrade på dommaren och skrivaren. Då jag komenderar "rutan" rusar hon iväg ett par språng åt fel håll, saktar in och tänker och sedan kollar hon efter rutan och travar snabbt mot rutan och hamnar utanför, jag säger rutan igen och hon går in och jag ställer henne och lägger henne!
Var säker på att jag 0:ade momentet för hon startade åt fel håll, travade snabbt efter första ruschen och att jag använde så många komandon! Nu vet jag att jag skall vänta med att skicka henne tills hon tittar åt rätt håll.

Apporteringsmomenten hade blivit 10:or rakt över om Nelly haft korrekta ingångar, hon tar en liten lov bakom mig så jag tappade väldigt många onödiga poäng där på alla moment i anslutning till mig, Vittringen har varit våran akiles häl då Nelly verkligen inte gillat momentet vi har jobbat stenhårt med momentet och nu så utförde hon det 10 poängsmässigt om man bortser från detaljen med ingången!

Fjärren jag la Nelly med klorna på linjen, och fick köra DK på första skiftet som var till sitt. Sedan var skifterna utan problem! Då jag hämtade upp henne var armbågarna på linjen, så att skriva 1 längd var ju lite väl hårt då det bara var en ½ längd!

Är i vilket fall störtnöjd med tävlingen, vet nu hur jag står i träningen och vad jag behöver jobba på! Har ju börjat peta i fria följet för att få det bättre så det kommer jag fortsätta med, vidare blir det att köra anslutningar så vi inte lämnar bort så många onödiga poäng!

LEFFE OCH HENKE tävlade ju appellen och om mina duktiga killar kan ni läsa om i Henriks blogg!

Inga kommentarer: