torsdag 7 oktober 2010

Undrar om det är uppfödarna som!

Trycker i köparna en massa dynga? Då tänker jag främst på småhundsuppfödare renrasiga som blandraser!
Man springer ju då och då på ägare av småhundar som har dom mest konstiga förklaringar på sina hundars beteenden!

1.
En lös lite hund (basenji) utanför hundhagen i smedby, ber ägaren kalla in sin hund så jag kan gå vidare med mina 3, jag får fösa undan hunden med foten och tillslut veva undan den med kopplet.
Ägaren till hunden idiotförklarar mig med orden "Det är en basenji det går inte att lära dom inkallning för det är ingen brukshund!" Upplyste om att jag kunde släppa lös mina hundar också så skulle det bli lite rajraj, då minsan fick hon in hunden genom att ropa "Godis" med panik i rösten...

2.
En kvinna med en JRT som blir svart i ögonen och helt rabiat i flexikopplet då man möter henne med eller utan hund (Den har naffsat/huggigt efter Henke då jag hängde med på en joggingrunda, fast jag satt såklart på en cykel)!
Ägaren till den hunden har förklarat att hunden beter gör så för det är en terrier som är avlad för att jaga i gryt????

3.
En dvärg schnauzer gör mastodontutfall mot mina hundar i skogen, jag sammlar ihopp mina hundar som inte vart allt för imponerad av liten rabiat hund utan ville gärna ta en fajt, så jag går åt sidan i skogen och lägger dom ner ca 5 meter från slingan!
ägaren skall passera säger han "Detta är ju en mkt stor hund i litet format, så det är därför han gör så här och det går inte att ta ur dom detta hur mycket än man försöker"
Mitt svar var: "Jaha, vi som har stor hund i stort format kan uppfostra våra hundar bara för dom är stora, medans det inte fungerar på småhundar???"

4.
En granne, har en liten svart blandrashund som blir svart i ögonen då den ser andra hundar och gör allt för att komma fram och bråka!
Ägarna förklarade för mig at hunden vet att alla schäfrar och rottisar är aggresiva så därför gör hunden så!

Man blir liksom så trött på alla konstiga bortförklaringar som folk håller sig till då deras hundar beteer sig dumt!
Jag gillar inte heller kan jag tillägga att storhundsägare skyller på en det ena än det andra konstiga saken för en hunds ev olater!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Får lust att koppla loss ibland när man möter alla dessa idioter. Ví ska ha pli men dom far som torra skinn och vrålar...MORR
//Susan

ägare av en stor blandras sa...

Håller med! Jag har en blandras mellan schäfer och labrador. Om hon skäller till så blir det världens liv och folk tror att hon är arg och farlig. Men sen om deras lilla chihuahua, terrier eller dvärgpudel skäller. Nej då kan man inte göra nånting åt det "jag vill inte skälla på honom för han är såå liten och det går inte att få småhundar att sluta skälla" ...