torsdag 15 september 2011

Börjar bli nervös!

Alltid då närmar sig operation på någon av mina juveler blir jag himmla nervös, imorgon är det dags för Nelly att läggas på bordet igen :-(
Borde väl egentligen fått rutinen på att hundar skall sövas men nej. Bonzo sövdes ju totalt 6 ggr i sitt liv:
* Kastrerades pga prostatan
* Tog bort analsäckarna
* Tagit bort tonsillerna
* lagerrättat tarmarna (tarmarna hade roterat ett halvt varv bakom magsäcken)
* Då hans folicklar mosades
* Vid kolo/gastroskopin


Svinto sövdes 2 ggr på sin livstid, första gången var då vi tog bort hans tonsiller, andra gången förra midsommar då hans ben svullnade upp mystiskt efter ett par dygn på Ultuna fick dom/vi svaret att det var en gigantisk varböld!

Och ett drän opererades in och vi fick hämta hem Svinto samma dag som vi åkte på semester, eller vi hämtade honom tom påväg till semestermålet ;-)

För Nelly blir detta hennes tredje sövning!


Första sövningen var för 3 år sedan, vi tränade uppletande själva i skogen dit jag promenerat då Nelly skrek rakt ut drog upp en baktass under magen med fortsatte leta, jag vrålade stanna och sprang ut i rutan säker på att hon var ormbiten.
Såg då en pinne sticka ut ur tassen... henke låg hemma och sov så jag ringde en kompis och sa att nelly spetsas av en pinne i tassen och sprang bärandes på nelly till vägen där kompisen plockade upp mig, jag han dit först och bilden togs medans jag väntade på kompisen.

Andra gången var i våras då jag hittade en juvertumör på Nelly som togs bort och skickades in på analys, vi passade även på att ta bort en stor fettknöl på sidan på henne.
Tack och lov visade sig juvertumören vara godartad, men kommer hon få nya tumörer kommer hela raden opereras bort då dessa tumörer har den tråkiga tendensen att vilja utveckla sig aggresivt om dom sitter kvar.

och imorgon är det dags att kastrera henne för PYON hon mår fortfarande oförskämt bra, men man påminns ofta av hennes pyo då det droppar var till och från, dels ser man det vid vulvan då och då.
Och man ser dropp på golvet!

Misstänker att jag kommer sova mycket dåligt inatt...

4 kommentarer:

Ann-Margret o Vinja sa...

Förstår du är nervös, alltid lite läbbigt när dom ska sövas. Vi håller alla tummar och tassar vi har här för att det ska gå bra :)

Att det ska vara så kul med vattenpölar. Är det rent känns det ju helt okej att dom springer, men är det nått gammalt unket vatten så får dom gärna låta bli.

Vet inte om du såg den filmen när Vinja och Zäpo hittade ett dike att springa i, då hade dom verkligen super kul :)

Ha en skön torsdag, ska strax träffa Jessica för en promenad. Kom på att jag inte ätit nån frukost när jag fastnade vid datan så det är väl bäst att göra det nu ;)

Kram

Monica sa...

Vänjer sej gör man aldrig, fint att hon är i så bra form det underlättar ju. Skönt för henne att slippa dessa täta löp.
Nej jag tar aldrig hela juverraden på Signe, det skulle bli ett helvete på jorden både för henne och oss. Dom är inkapslade så vi tar dom när dom poppar upp.
Argos som var frisk till sista året sövdes 3 ggr från sep till aug. Lika nervpåfrestande varje gång.
Ha det bra/KRAM

Anonym sa...

Håller tummarna för att allt går bra med din juvel och att hon sovet gott brevid Mammsen snart igen. Dom drog på "sitter snett".....hm så mkt :(
Trevlig helg / Susan

Monica sa...

Snart är det gjort och hon är hemma och försöker ta sej upp på köksbordet igen;-)
KRAM