söndag 9 oktober 2011

Oplanerad långpromenad!

Bilder och text blir centrerat idag, orkar inte stöka det i rätt ordning eller har försökt men fick inte till det så ni får stå ut i detta inlägget ;-)
Vaknade till en strålande höstdag idag om än något kall så in i förrådet och plocka fram en tunnare vinterjacka (Arrakjackan).
Jag packade även ner kedjor och dragsele i en väska och sedan in och klä på sig innan jag började gå med Nelly, tanken var en kortare rast/uppvärmning och sedan dra lite och hem igen, men vädret var för underbart för en kortare tur så det blev 8,2 km varav elly drog kedjor runt 4,5-5 km och jag släpade dom resten av tiden, hon fick variera mellan att dra och rasa av sig på egen hand!
Vallen börjar ta sig, man kanske skall passa på att spåra här innan snön kommer, men det får gärna bli lite längre och vara torrare i marken.

Vi är fortfarande på uppvärmning så hon får strosa runt lös i skogen på väg mot Antuna och grusvägarna och åkrarna där.
Nu är hon påselad och kedjorna på plats och vi knatar vidare, denna sträckan möter man ytterst sällan vare sig bilar hundar eller folk, men idag sprang vi på några söndagspromenerare!
Här går vi jämte järnvägen, arlanda express, pendeltåg och fjärrtåg dundrar förbi med typ 5-10 minuters mellanrum och Nelly fladdrar bara lite lätt med öronen!

Här slipper hon dra och vi stannade och tittade på kossorna, går ju även förbi ett stuteri och andra vanliga hästhagar, man kan inte tro att man bara bor 2,5 mil från stockholm när man ser vilken omgivning man har!

Finns mycket vackert att titta på, denna muren tillhör en gigantiskt stor herrgård bara 2 km från oss (Förvisso fågelvägen, vi har gått och rundat massa åkrar och skogar för att komma hit.

Skylten känns rätt onödig med tanke på det 180cm höga staketet och 3 dubbla rader av taggtråd ;-)

Denna vackra bro hade jag missat, men fick syn på den idag bakom en tunnel så jag blev bara tvungen att fota den och visa er, vist är det vackert?
Turen fortsatte genom parken bakom marabou där vi stannade och körde lite frittfölj, fjärrdirigering kryp och framåtsändande, 2 imponerade pensionärer ställde upp som grupp ;-)
Rätt vackert att gå vid Väsbyån, men endå lite stressande, ankorna kvackar och min ringsignal till iPhonen är just kvackande anka, så ibörjan slet jag upp mobilen hela tiden!

Vi vek upp från ån vid gammla polisstationen för att gå genom smedbyskogen hem, att det kvackade till och från levde jag med och tänkte ankor, sedan då jag skulle fota Nelly på elskåpet hade jag 3 missade samtal *S*
Iskogen blev det ett halvvarv i morionslingan innan vi rörde oss hemmåt igen då utan kedjor på släp för Nelly!
Och så här trött blev hon sedan, låg som en liten ihopprullad boll på tempurdynan vid trappen och sov himmla gott!

2 kommentarer:

Ann-Margret o Vinja sa...

Vilken härlig promenad :) Önskar jag kunde bli av med förkylningen snart så man kan ut och gå ordentligt. Inte som nu korta promenader i pensionärstakt :(

Har föresten köpt kedjor nu men inte kollat vad dragvikten är på dom än. Är väl bäst att kolla det innan man sätter dom efter henne.

Hur mycke väger dina kedjor, inte dragvikten då utan vikten på dom. Dom hade inget att väga dom med på Jula så så det var svårt veta hur mycke det vägde.

Har nu vägt själva kedjorna och dom vägde 2 kg. Kolla dina är du snäll så vet jag ju på ett ungefär hur mycke mera jag måste köpa.

Kram

Monica sa...

Det var ingen liten promenad, vad väger kedjorna.
Vilka härliga promenadvägar ni har, här kan man snart inte gå någonstans pga denna jäkla förtätning. Och nu när det är älgjakt törs man sej ju inte ut i Brottbyskogen heller man kan ju bli tagen för en älgko;-)))
Nej inga mer schäferkullar, mina Moalinjer har ju dött ut och då blir man ju inte direkt sugen längre.
Ha en bra dag;-))))