måndag 8 november 2010

Sjuk hund!

Svinto är ruskigt magsjuk just nu, det började lite smått igår med krämig avföring så han fick ingen middag utan lite morrotspuré istället!
Det blev ett par rastningar igår och han sov sedan hela natten och han fick ingen frukost!
Idag på skogsturen satte han sig 1 gång och det var krämigt, då Henke klev upp ville svinto ut direkt jätteakut!
Släppte ut honom på grogghyllan medans jag drog på jacka och skor, dummt att han skulle stressa upp hela flocken, då jag kom ut hade han bajsat diarré på terassen brunt vatten *blä*
Då bestämmdes det ingen middag, och svinto fortsatte bajsa diarrevatten så fort han drack, ner till en kompis och hämtade canicur, hem och ger svinto som dricker som en häst och SPYR!
Ringer Bagis som säger vätskeersättning jätteofta och lite, Svinto är vare sig allmänpåverkad eller har feber!
Ger han 1 dl vatten som han girigt dricker, pratar med Henke i telefon och svinto går själv och dricker!
Kräks upp allt vatten igen, i Nellys korg...

Så undan med vattenskålen, skurar golvet i hallen och ger svinto lite vatten men ofta!
Går ut med honom och vatten sprutar ur baken på honom, mosar caicuren i lite vatten och häller i svinto!
Magen verkar nu ha lugnat sig och ingen kräkning!

Sedan sista bajsningen har han druckigt 5,5 dl vatten och inte kräkigt! Klockan är nu 00.50 skall ge Svinto 1/2 dl vatten till kl 01 sedan skall han rastas en liten tur så gör jag mig klar för natten och slutligen ger jag Svinto 1 dl vatten kl 01.30 håll tummarna att planen håller :-)

1 kommentar:

Ann-Margret o Vinja sa...

Men usch då inte kul med en magsjuk hund :( Speciellt inte när det kommer ur bägge ändar :(

Har du prövat att både ge Canikur och nått som heter Prokolin. Jag tycker den kombinationen är suverän om dom är dåliga i magen eftersom dom tar olika bakterier och man vet ju inte vilken som dom har.
Om sen även ger ett diet foder som Royal Canin har sin heter Intestinal som är för hundar med dålig mage. Finns hos veterinären.

Har använt det själv flera gånger med kanon resultat. Även i somras när jag var på läger så blev två hundar magsjuka. På 2-3 dagar med maten och canikur & Prokolin var dom helt återställda i magen.

Så nu för tiden finns det alltid Canikur, Prokolin och Royal Intestinal hemma hos mig ;)

Håller tummarna han blir bra fort nu.