lördag 4 december 2010

Lite träning!

Gick ut på en egen tur med Nelly igår, passade på att träna lite frittfölj då hon går som en halv katastrof i det momentet, plogar så det står härliga till och gärna med lite ljud!
Vi körde på plogade gångvägar på vägen upp till skogen, startpossitionen är bättre och possitionen i stort är bra, men råkar jag andas ett bra så kommer hon för långt fram och plogar, belönar henne uteslutande snett bakåt!

I skogen skiftade vi tränings moment till fjärrdirrigering och hon höll sig riktigt stilla i samtliga skiften, så det kändes som en helt ok träning om jag skall vara ärlig!
Sedan fick hon stimma av sig bäst hon ville, så hon sprang en hel del och tyckte livet var toppen fram tills hon fastnade med vänster bakben i ett fårstaket och blev hängade ett par sekunder, hon skrek och skrek!
Trodde först att benet var brutet eller ngt var ur led, men det kunde jag snabbt stryka vid en snabb genomgång.
Sedan var jag rädd för att ngt ledband eller korsband rykt men hon blev bättre och bättre under tiden hemma och veterinären tyckte vi kunde avvakta över helgen, och tur var det för på kvällsrundan visade hon inget från sitt bakben!

Mitt lillla otursförföljda lilla hjärta <3

6 kommentarer:

Carina Lundin sa...

Hej Madde



Pröva med att slippa plogningar genom att ha belöningen i ärmhålan. Jag hade en boll i ärmhålan som jag sedan släppte bara genom att lyfta upp armen. Då tittade Toza upp på mig utan att ploga då hon förväntade sig belöningen längre bak. Hon ville se vad den kom ifrån. Fick rådet av Maud Wåhlin, en duktig dam som är välkänd i sökkretsar. Och en annan kamrat som jobbar med hund dagligen, hon har nu fått "problem¤ med att hennes malle går för långt bak, men den går perfekt.

Vet inte om du har provat, men vill ge dig detta tips.

/Carina

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Tur att hon inte skadade sig allvarligt!

Det är lätt hänt om de fastnar med lite fart!

Sv: Ja, jag slocknade som ett ljus i soffan i går kväll :P

Monica sa...

Ja du dessa småflickor, har ju Signe som far omkring som ett torrt skinn att hon inte slagit ihjäl sej är för mej en gåta. Ibland dammar hon skallen i ett träd vid sin framfart så jag brukar ha skygglappar när hon är med;-)
Dom har samma mamma hon och Argos men han har mer lugn som kommer efter Moa, vilket ju är en fördel nu när han ska ta det lite lugnt.
Ja du det där med fria följet är en ren vetenskap, Moa hon gick alltid bakom hur jag än gjorde och hur många tips jag än fick.

Anna sa...

Sån tur att hon inte skada sig allvarligt. Läskigt sånt där...

Nej, noskvalster är inget skoj. Men har blivit väldigt mycket bättre sen jag fick henne. Första gången det hände var det extremt läskigt för då var det så stora anfall hon fick och man inte hade någon aning om vad det var. Numera vet man att det inte är något farligt utan bara kan koncentrera sig på att försöka lugna ner. Men man brukar märka på henne när det är på g för då blir hon så supermammig. Hon vill komma så nära man bara kan... Men bara hon är nöjd så =)

Anonym sa...

Vad skönt att det gick bra. Man blir så rädd & stressad när dom skriker rakt ut.Trodde undersökningen var genom halsen men nu har jag googlat och fattar vad du menar ;).Söt snöbild på N
Önskar en trevlig 2ra Advent.
//Susan

Ann-Margret o Vinja sa...

Hu vad läbbigt att hon fastna i fårstängslet :( Tur att det slutade bra i alla fall :)

Kul med lite träning, måste försöka komma igång hos oss också. Men det är inte så lätt få till bra träning om man måste pulsa i snön :(

Ha en bra andra advent :)