lördag 25 juni 2011

Vilan över... Inleds med hårda spår!

Nelly har ju vilat sedan hon skar sönder sin tass vid hundbadet, nu har det läkt så pass att jag kan sätta igång henne med lite lugna aktiviteter.
Eller hade det bara varit för tassen kunde jag satt igång henne häromdagen med hårda spår men hennes öron krassade också tyvärr men nu är hon redo för aktiviteter igen!

La ett blandspår till henne med flera olika underlag och klurigheter som hon fick lösa helt på egen hand!

Spåret började på grus och över en liten väg och in på en stor asfalts parkering, inledningen var ca 50 meter innan parkeringen tog vid där fick jag ut ett 210 meter innan det blev övergång till en parkering där det var betongplattor!
Spåret på betongplattorna blev bara 120 meter med 4 st vinklar innan vi korsade en cykelväg och ut på vall där det blev 70 meter innan jag korsade en liten väg och gick upp för en gallertrappa upp på taket av ett parkeringshus, där gick jag på samtliga halvplan totalt 4 st och den sträckan blev ca 100 meter innan jag slutligen fick klättra över ett betongfundament på lite dryga metern för att komma ut.

Rundade en byggnad och korsade en väg och en liten parkering denna biten blev 250 meter innan jag avslutatde med 400 meter kortklippt gräs och grus.
Hur löste Nelly detta spåret då?Nelly spårade riktigt fint på asfalten och betongen och fick som väntat ett tapp och snurr och redigt spårletande vid gallertappan hon provade sig fram utan framgång innan hon valde att gå upp för gallertrappan och plockade sedan spåret fint på asfalten på p-däck!
Spårade rätt vimsigt de 2 första planen och sedan inomhus gick hon som på räls tills vi kom dit jag klättrat ut, då blev det snurr och spårletande innan hon ställde sig och luktade utåt och fick fatt på spåret igen och hoppade helt enkelt upp och ut!
Spårade skapligt fint med lite slag tillsvi kom till gräsmattan som var då vi rundade huset, där gick hon helt i kärnan och tog vinklarna klockrent, lite snurr vid underlagsskiftet till asfalt innan hon spårade vidare nogrant igen.
Då vi kom till den stora gräsmattan var hon rätt trött och fradgade runt munnen men nu blev det ju lättare och hon spårade på riktigt fint, enstaka snurr i någon vinkel (som hon nästan alltid gör i vinklarna)!

Är störtnöjd med hur fint hon jobbade i detta svåra spår och hyggligt långa ( ca 1 200 meter) Imorgonkväll skall vi ta en repris på ett hårt spår med lite olika klurigheter tänkte jag, för sedan blir det massor av skogs och ängspår igen!

1 kommentar:

Ann-Margret o Vinja sa...

Men jösses vad duktig hon är din Nelly :)Så mycke klurigheter och skiften på underlag och hon gjorde det så bra :)

Det skulle inte Vinja ha klarat många meter. Måste försöka med och testa igen, bara tiden räcker till så.

Hur länge lät du spåret ligga när det va så klurigt o la du nån näring i spåret?

Hoppas att ni haft en bra midsommar :)