tisdag 8 februari 2011

Mina (våra) orkideer!

I fredags morse rammlade Henriks mamma och slog i huvudet i marken, men envis som hon är åkte hon till jobbet endå... Sedan däckade hon totalt då hon kom hem och mådde ännu sämmre på lördagen, så dom åkte in till KSS (Kärnsjukhuset skövde) där dom röntgade och körde MR!
Det visade sig att Ingvor fått en liten blödning i hjärnan, och igår hade läkarna i göteborg fingranskat plåtarna och även sett en spricka i skallbenet :-(
Så Ingvor ligger fortfarande kvar inne på sjukhuset med huvudvärk och inte kan äta eller dricka... Men med facit i hand så hade hon enorm tur i oturen, detta kunde ha gått extremt mycket illa...

Jag eller rättare sakt vi älskar orkideer, vi har 12 st stående i vårat hem varav 4 st står i gästrummets fönster, 4 i köksfönstret och 4 i vardagsrummsfönstret bakom TV:n så man kan njuta av dom då det bara är skräp på tv ;-)
Ivilket fall så blommar 8 st av våra orkideer nu, varav dom flesta faktiskt med 2 stänger! Och av dom som inte blommar är 2 st fulla av knoppar!
Dom som inte blommar eller knoppar är av annan sort (Inga luftrötter) men dom har växt tillsig så jag misstänker att ur de nya bladen kommer det komma strängar med blommor!
Jag har fotat 7 st av dom blommande orkideerna, den sista blev helt fel i färgåtergivningen så den skippade jag, här kommer bilderna :-)


Denna står i vardagsrummsfönstret, den har som ni ser suddigt i bakgrunden ytterligare en gren med knoppar på som väntar på att slå ut!


Även denna står i vardagsrummet, och denna har en gren till som blommar.


Den sista som jag fotade i vardagsrummet....


Den här vackra står faktiskt i gästrummet, den och är den första orkidee vi skaffade!


Även denna står i gästrummet och blommar så himmla fint!


I köket står denna extremt vackra och blommar för fullt, den fotograferade delen har 11 st blommor, och den andra grenen har 7 st blommor!
Denna fick jag i alla hjärtan dags pressent av Henke för ca 4-5 år sedan!


Den här gula fick vi av Louise och hennes kompis Rickard då dom kom över för att äta middag här, Louise vet att både jag och Henke älskar orkideer <3

Då våra andra orkideer blommar skall jag fota dom så ni får se hur vackra dom blir! (Skall köpa klarblå orkideer varit sugen på dom rätt länge nu)

2 kommentarer:

Monica sa...

Ja det kunde ha gått riktigt illa det;-(
Har mina som inte blommar i tvättstugan på tillväxt, helt underbara är dom den vita var läcker.
Ska ringa honom i kväll halv 7, man kan ju inte ge kortison och rimadyl samtidigt. Och ska dom karva bort mer nere i locket den här gången måste han ju ha smärtstillande.

Ann-Margret o Vinja sa...

Vilka jätte vackra orkideer ni har :) Fick en för ett tag sen men jag tror den vissnat :(

Kul att ni får dom att blomma så fint igen :) Får väl be och få lite tips från er om jag får för mig att köpa någon mera orkidee.

Verkligen tur i oturen som Henkes mamma hade.