måndag 3 maj 2010

Oansvarigt och korkat!

Igår eftermiddag då jag gick en lugn och skön promenad i motionspåret med Nelly och Leffe och ihöjd med hundhagen brakade helvetet lös...
Nelly var lös eftersom hon har en mkt bra vardagslydnad (om man bortser från koppelgåendet ;-) Leffe som mellanvarven är mera vild än tam fick vara i koppel då det rör sig massor av folk och hundar i spåret.
Iallfall ihöjd med hundhagen ser jag att det är hundar inne i hagen som busar, tänker inte mera på det men så markerar Nelly något så jag kallar in henne och tar henne på fot!
Då kommer det en basenji rusande mot oss, jag vrålar STANNA och den stannar och sedan cirkulerar den runt benen på mig och hundarna som inte alls var imponerade av sällskapet, risken för ett nyp liksom hängde i luften, och jag kände att rör jag mig framåt nu så startar jag igång något hos mina hundar...

Så jag ber ägaren att kalla in sin hund från oss så jag kan gå vidare, ägarna är helt oengagerad till att ta in sina hundar utan svarar mig "Man kan inte lära en basenji inkallning för det är ingen brukshund"
Då ber jag dom att komma över staketet och handgripligen att fånga in sin hund, men det gick minsan inte då det är en basenji och dom låter sig inte infångas.

Då exploderar jag och säger till dom att har man en hund som inte kommer på inkallning och som man inte kan fånga inte skall vara lös så den kan ofreda andra hundar och folk.
Men si det förstod dom inte för det är en basenji och dom måste vara lösa, och det är typdligen ett hål i staketet sedan vintern som hunden rymmer ut ifrån.

I korta drag blev jag idiotförklarad för att jag inte visste att en basenji:
* Inte kan lära sig inkallning
* Inte går att fånga
* Måste vara lösa oavsett vad..

Jag har fullt upp med att se till att hunden inte kommer fram till mina, tillslut får dom in hunden genom att ropa "namnet, goooodis" så uppenbarligen går det att få in hunden...

Redan innan hagen fick ett extrastaket iform av hönsnät så var denna hunden ute ur hagen och rusade runt och fram till folk och hundar, så är inte sommliga rädd om sina hundar?




Nelly är extremt lydig och följsam lös, men denna hunden kan inte trots en ålder på snart 5 år inte gå i ett koppel, så nu hittade jag en nosgrimma/halti så nu slipper vi bli osams den lilla sträckan som hon faktiskt måste gå i koppel :-)

Inga kommentarer: