tisdag 11 maj 2010

Lydnadsklass 1!

Läst igenom reglerna och regelrevideringen för denna klassen och har hakat upp mig på hur apporteringen är.
Jag störde mig redan på första revideringen som var för ett par år sedan då apporteringen kom in i lkl1, känns helt fel att man skulle hålla apportbocken och hunden skulle greppa den och hålla den i ett par sekunder innan man komenderade loss.

Nu på senaste revideringen så skall hunden bara ha ett aktivt gripande så föraren får alltså röra apporten mot hundens mun!

Jag tycker att endera tar man bort apporteringen i lydnadsklass 1 eller annars blir det som i appellklas (lägsta klassen i brukstävling) att det är en fullständig apportering alltså att hunden skall springa ut och hämta apporten som jag kastar iväg.
Att som det är nu med att hunden bara skall greppa apporten är på inget sätt förberedande inför klass 2


Nelly apporterar träapporten, spänstigt och snabbt!

Henke jobbade inatt för första gången på en evighet, det kändes tomt och konstigt att inte ha han sovandes brevid mig, men han var verkligen nöjd och glad att få jobba inatt och att ha med Leffe som provhund, innan jag gick och la mig småpratade vi och Leffe hade fram tills dess skött sig bra, så detta blir nog toppen i slutändan!

Då Henke vaknat och käkat frukost och rastat hund skall han ut och springa en sväng, undrar om han tar med sig Leffe på rundan då?

En pytteliten bild från i vintras då Henke var ute och sprang med Leffe!

1 kommentar:

Sanna sa...

Det som är det roliga i kråksången är att det är betydligt lättare att lära hunden Lk2 apportering än Lk1.

I nästan ett år har jag tragglat med min grå som har tittat på mig som om jag vore en komplett idiot - "Vaddå, ska jag sitta och hålla en dum pinne! Varför då?"

Nu när det äntligen sitter och ha inte förvandlar apportbocken till träflis i protest över dumheterna, slänger jag ut apportbocken, släpper ut hunden, han springer ut, hämtar bocken, kommer tillbaka och sätter sig intill min sida som om det är det vi alltid har gjort...

Jag håller med dig, ta bort eländet eller gör om det till ett vettigt apporteringsmoment. Den Grå verkar hålla med han också :0)